Fontos változás május 28-tól: akciós árakat csak a jogszabályban meghatározott módon szabad használni

Saját webáruház nyitás, 2022. 05. 24.

2022.05.28-tól az akció árak használatával kapcsolatos jogszabályváltozás lép életbe. A posztban összefoglaltuk a fontosabb tudnivalókat.

Az új szabályok a termékek fogyasztók részére meghirdetett akciós árainak, leértékeléseinek és árkedvezményeinek kereskedelemi kommunikációjára, valamint az akciós árak feltüntetésére vonatkoznak mind a hagyományos, mind az online kereskedelemben.

A szabályok nem terjednek ki a szolgáltatásokra, a digitális tartalomra és a digitális szolgáltatásokra. A vállalkozások az áraikat továbbra is szabadon határozhatják meg, a szabályozás kizárólag az akciós árak, leértékelések fogyasztók felé történő kommunikációjára vonatkozik.

A korábbi ár feltüntetése

Az Árrendelet 2/A. § (1) bekezdése szerint az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat.

Minden akciós árcsökkentésnél, leértékelésnél tehát meg kell határozni és fel is kell tüntetni egy korábban alkalmazott árat (korábbi ár), amihez képest meghatározható az akciós új ár. Ez lehet például az áthúzott ár.

Korábbi ár meghatározása

Az Árrendelet 2/A. § (2) bekezdése szerint a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap. A korábbi ár megállapításának 30 napos időszaka biztosítja, hogy az akciós ár valós árcsökkentés legyen és ne csupán csökkentésnek tűnő, vonzó, de fogyasztókat megtévesztő marketingeszköz.

A korábbi ár jogszabálynak megfelelő megállapítását a fogyasztóvédelmi hatóság az ártörténet bekérésével ellenőrzi, a korábban alkalmazott árairól a kereskedőnek hitelt érdemlően kell nyilatkoznia.

Árcsökkentés alkalmazásakor a „korábbi ár” helyett olyan megnevezést is feltüntethet a kereskedő, amelyből egyértelműen kitűnik, hogy az az árcsökkentés alkalmazását megelőző 30 nap során alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, például eredeti ár, előző ár, normál ár stb. Minden akcióval érintett terméknek azon az értékesítési csatornán kell megfelelnie az új szabályoknak, ahol éppen árusítják, legyen ez akár hagyományos üzlet, akár webáruház. Tehát akciós árcsökkentés esetén a termék korábbi árát az akciót meghirdető üzletben, webáruházban alkalmazott árak alapján kell meghatározni akkor is, ha ugyanaz a vállalkozás több üzletben, több webáruházban is árusít.

Nem vonatkoznak az új előírások a személyre szabott egyedi árengedményekre, egyedi utalványokra, törzsvásárlói egyedi kuponokra, amelyeket jellemzően nem jelentenek be széles körben a fogyasztók részére árcsökkentésként, viszont egyes fogyasztók – pl. törzsvásárlói hűség esetén – egyedileg felhasználhatják az akciót bizonyos feltételek mellett. Az ilyen árcsökkentésre példa, amikor a fogyasztó az eladótól történő korábbi vásárlásai alapján vásárláskor 20 %-os utalványt kap, amely a hónap végéig érvényes a következő vásárlásra.

Újonnan bevezetett termékek

Az Árrendelet 2/A. § (5) bekezdése alapján, ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban a (2) bekezdésben meghatározott időtartamhoz képest, a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap.

A posztban található információk forrása: fogyasztovedelem.kormany.hu

A példákat is tartalmazó, részletes tájékoztató dokumentum letöltéséhez kattintson ide.

Fogyasztói értékelések megjelenítésével kapcsolatos tudnivalók

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény a fogyasztói értékelések tekintetében új rendelkezésekkel egészül ki, melyek 2022. május 28-tól lesznek alkalmazandóak. Ezen időponttól a terméket érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a vállalkozás – ha úgy dönt, hogy közzétesz fogyasztói véleményeket – miként biztosítja, hogy a közzétett értékelések a terméket ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak.

Tilos a termék népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékelést vagy ajánlást adni, illetve mást megbízni ezzel (pl. lájkot vásárolni).

Ne válogasson az értékelések között oly módon, hogy kizárólag a pozitívakat jeleníti meg. A törvény nem zárja ki a moderálást vagy esetleges a fogyasztói vélemény törlését, ezt azonban csak előzetesen (lehetőség szerint szabályzatban) közzétett, objektív szempontok mentén tegye (pl. olyan esetben, ha a vélemény obszcén vagy sértő tartalmú).

Amennyiben fogyasztói értékeléseket tesz közzé, egyúttal azt is közölnie kell, hogy ellenőrzi-e és hogyan, illetve hogy azokat olyanok fogalmazták meg, akik tényleg használták vagy megvásárolták a terméket. Kizárólag akkor állíthatja, hogy valós tapasztalatokon alapuló fogyasztói véleményeket tesz közzé, ha ennek ellenőrzésére kidolgozott folyamatai, eljárásai vannak, amelyek keretében ésszerű és arányos lépéseket tesz a hamis értékelések kiszűrésére.

További részletek ide kattintva ismerhetőek meg.

A StartÜzlet webáruház rendszerben található termék kérdés/vélemény funkció használatakor, ha a kérdező/véleményt író által megadott e-mail címmel rendelték meg az adott terméket (és a rendelés állapota teljesített), abban az esetben megjelenik az "Igazolt vásárlás" jelzés vélemény/értékelést adó nevénél.

Automatikusan frissülő, a jogszabályoknak megfelelő ÁSZF és Adatkezelési tájékoztató készítéshez javasoljuk:

FRISSÍTÉS! Az ügyfeleink kérdései alapján ebben a bejegyzésben tisztázunk néhány félreértést a május 28-tól érvénybe lépett, többek között az akciós árakat érintő jogszabállyal kapcsolatban:

Az akciós árakat érintő jogszabályváltozással kapcsolatos félreértések tisztázása »

Kontor Zoltán

A bejegyzés eddigi hozzászólásai:

StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2022.05.30. 12:10
Kedves László!

A StartÜzlet rendszerben akciók alkalmazása esetén eddig is az új törvénynek megfelelő módon jelentek meg az árak, egyértelműen jelöli a rendszer a termék korábbi árát, és az aktuális, akciós árát.

Tehát nem abban hoz változást a jogszabály, hogy hogyan kell megjeleníteni az árakat, hanem abban, hogy milyen árat adhat meg. Akciós ár alkalmazása esetén a termék alapára az akció előtti 30 napban alkalmazott legkisebb árnak kell lennie (ha volt más akció, akkor az akciós árat is figyelembe véve).

További információk a témában:
Az akciós árakat érintő jogszabályváltozással kapcsolatos félreértések tisztázása »
2022.05.30. 08:46
Kedves Zoltán,
Hogyan tudjuk megjeleníteni a korábbi akciós árakat a weboldalon minden terméknél?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel
Szabó-Ódor László
Royalmozaik

Hozzászólás

Kérdése van?

Ügyfélszolgálatunk válaszol.

06 30 535 2181

Üzenetküldés

Próbálja ki ingyen

Szolgáltatásunkat kötelezettségek nélkül kipróbálhatja:

Ingyenes kipróbálás

Ez az oldal cookie-kat használ. A böngészés folytatásával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ »Rendben