Az akciós árakat érintő jogszabályváltozással kapcsolatos félreértések tisztázása
Az ügyfeleink kérdései alapján ebben a bejegyzésben tisztázunk néhány félreértést a május 28-tól érvénybe lépett, többek között az akciós árakat érintő jogszabállyal kapcsolatban.
1. Ha akciós árat használok, akkor hogyan kell megjeleníteni a törvényben előírt korábbi árat?
A StartÜzlet rendszerben akciók alkalmazása esetén eddig is az új törvénynek megfelelő módon jelentek meg az árak, egyértelműen jelöli a rendszer a termék korábbi árát, és az aktuális, akciós árát.
Tehát nem abban hoz változást a jogszabály, hogy hogyan kell megjeleníteni az árakat, hanem abban, hogy milyen árat adhat meg. Akciós ár alkalmazása esetén a termék alapára az akció előtti 30 napban alkalmazott legkisebb árnak kell lennie (ha volt más akció, akkor az akciós árat is figyelembe véve).
Példa:
Június 20-tól egy jelenleg 5 000 Ft-os termékét szeretné 2 990 Ft-os akciós áron értékesíteni. Akkor teheti ezt csak meg, ha június 20. előtti 30 napban nem volt a termék alacsonyabb áron értékesítve. Ha az ár volt 5 000 Ft-nál alacsonyabb, például egy hasonló akciót tartott már 2 héttel előtte is 2 990 Ft-os akciós áron, akkor most nem akciózhatja ismét 5 000 Ft-ról 2 990 Ft-ra.
Ebben az esetben csak 2 990 Ft lehetne az alapár, ebből kellene további árcsökkenéssel akciót hirdetni. Folyamatos árcsökkenés esetén maradhat alapárnak az 5 000 Ft, tehát ha éppen akcióban értékesíti a terméket, és szeretné még tovább csökkenteni az árat, akkor ezt megteheti úgy, hogy az alapár 5 000 Ft marad. Ha vége van az akciónak, akkor nem indíthat újra 5 000 Ft-ról akciót mindaddig, amíg nem értékesítette a terméket 5 000 Ft-ért vagy többért legalább 30 napon keresztül.
2. Mostantól nem lehet szabadon változtatni az árakat?
De lehet, ha gyakran változik egy termék ára (például az EUR-HUF árfolyam ingadozása miatt), akkor szabadon növelhető vagy csökkenthető, hogy ha nincs akciós ára a terméknek.
Tehát csak normál árak alkalmazása esetén nem hoz változást az új jogszabály, az eddigi jogszabályokat betartva lehet az árakat megadni. Sokan alkalmaznak meggondolatlan akciókat, szinte minden terméket néhány százalékos akcióval értékesítenek, ezzel a gyakorlattal viszont ajánlott felhagyni, egyrészt gyakran változó áraknál nehezen követhető az előző 30 napos mininum ár, másrészt tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet a hosszú ideig alkalmazott akció.
3. Lesz valamilyen segítség a rendszerben az árak naplózására?
Igen, már elérhető az admin felületen a termékek adatlapján az "Állapot" fülön az "Eladási árak naplózása" rész. Itt láthatja a megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb eladási árat.
Fontos: az eladási árak naplózása 2022. 05. 26-tól folyamatos, előző időszakokból csak eladási adatok alapján tud legalacsonyabb eladási árat találni a rendszer (így ha nem volt értékesítve a termék az előző napokban, akkor nem áll rendelkezésre eladási ár).
4. Kuponok használata esetén van változás?
Igen, de csak akkor, ha széles körben, bárki által használható kuponokat alkalmaz. Például ha kiküld egy hírlevelet, vagy készít egy hirdetést, amiben NYAR20 kupont használva 20%-os árengedményt hirdet, akkor az érintett termékek eladási áránál figyelembe kell vennie a megelező 30 nap eladási árait.
Bármilyen módon is hirdeti meg ezt az akciót (pl.: kiírja figyelmeztető üzenetben, hogy NYAR20 kódot alkalmazva olcsóbban vásárolhat), akkor is alkalmazni kell rá az új jogszabályt.
Ilyen kupon akciók használata mostantól csak akkor javasolt, hogy ha nem változtatja gyakran az árait, ugyanis ha minden termékre használható egy ilyen kupon, akkor az azt jelenti, hogy az összes termékének árát olyan összegre kell beállítania, ami a megelező 30 napban a legalacsonyabb volt.
Ha a kuponos akcióban érintett termékek eladási ára megfelel a jogszabálynak, akkor nincs szükség megjeleníteni egyéb információkat a terméknél, nem kell, hogy külön eredeti árként illetve akciós árként megjelenjenek a kupon használata nélküli és a kupon használatával elérhető ár, ugyanis a rendszer a kosár oldalon egyértelműen feltünteti a termék kupon nélkül árát, a kupon használatával elérhető árengedményt és a fizetendő végösszeget.