Webáruházakra vonatkozó jogi változások 2014 június 13

Saját webáruház nyitás, 2014. 06. 11.

Az Európai Parlament és a Tanács 2011/83/EU irányelveit 2014. június 13-tól kell a tagállamoknak alkalmazni.

Ismerje meg a főbb változásokat.

Néhány fontosabb pont:

  • Elállási és felmondási jog 14 napra emelkedett. Mint ismeretes az elállási jog korábban 8 munkanap volt.
  • A rendelet külön szabályozza az üzlethelyiségeken kívül köttetett szerződéseket, melyek esetén szintén jogosult a vásárló a 14 napos elállásra/felmondásra.
  • A megrendelő részére a teljes vételárat köteles visszatéríteni a webáruház tulajdonosa (szállítási díjjal együtt) 14 napon belül.
  • A webáruház tulajdonosa visszatarthatja a kifizetést a termék visszaérkezéséig, melyre a vásárlónak 14 napja van.
  • Az elállási/felmondási jog tájékoztatójának hiányában 12 hónapig élhet elállással/felmondással a vásárló.
  • A webáruház tulajdonosa köteles a szerződés kötést megelőzően tájékoztatni a vásárlót a panaszkezelési módjáról is.

A 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet értelmében "a vállalkozás köteles gondoskodni arról, hogy a fogyasztó a szerződési nyilatkozatának megtételekor kifejezetten tudomásul vegye, hogy nyilatkozata fizetési kötelezettséget von maga után"

Rendszerünkben a rendelési feltételek nyilatkozat megtétele mellett a "tudomásul veszem, hogy rendelésem fizetési kötelezettséggel jár" tájékoztatást is megjelenítettük, ezzel eleget téve a rendeletben foglaltaknak.

Kontor Zoltán

A bejegyzés eddigi hozzászólásai:

StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2014.06.24. 17:40
E-mail-ben elküldjük javaslatunkat.
Gál Gabriella
2014.06.24. 16:41
Kedves Zoltán!

Nagyon köszönöm a gyors és informatív választ. Bizonytalan vagyok, hogy mennyire megengedett ilyen kérdést feltennem, pláne nyilvános fórumon, de nagyon hálás lennék, ha kaphatnék tippet azzal kapcsolatban, hogy mely jogi és könyvelési cégekkel/szakértőkkel kapcsolatban vannak esetleg pozitív tapasztalataik. Nem a "házi feladatot" szeretném megúszni, hiszen az internetet már keresztbe-kasul kerestem kontaktokkal kapcsolatban, de legnagyobb meglepetésemre az általam megkeresett, kb. 10 db e-kereskedelmi tapasztalatot hírdető jogászés könyvelő közül egyetlen egy válaszolt a gondosan és tömören megfogalmazott megkeresésemre, és az a válasz is annyiról szólt, hogy nincs tapasztalata az általam jelzett területen.

Ha kaphatok esetleg javaslatot meleg szívvel ajánlott jogász és könyvelő kapcsán, azt előre is nagyon köszönöm. Ha nem ez a fórum ennek a helye, azt is megértem.

Köszönettel: Gabi
StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2014.06.24. 16:02
Kedves Gabriella!

Köszönjük az elismerő szavakat, örülünk hogy számodra is hasznosak az elérhető információk.

Unión belül a lenti rendelet, azon kívül pedig az adott országban érvényben lévő szabályozásnak kell megfelelni.

Az uniós irányelv: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011L0083&qid=1402652680489&from=HU

Ilyen jellegű kérdéseknél feltétlenül javasoljuk jogász, és könyvelő felkeresését az esetleges későbbi problémák elkerülésének érdekében.
Gál Gabriella
2014.06.24. 15:32
Kedves Zoltán!

Rengeteg hasznos információt találtam a blogon, gratulálok a vállalkozásotokhoz! Szeretném a segítséged kérni, mert a törvény rendelkezései alapján nem értem pontosan mi a teendőm. Egy cukor forgalmazását célzó webshopot szeretnék létrehozni, amelynek kizárólag külföldi célpiaca lenne, tehát a site is csak angol nyelven működne, hazai kereskedelmi tevékenységet nem generálva. (Nyilván hacsak nem rendel valaki itthonról, de erre kicsi az esély).

A tervek szerint főleg angliai, német ausztrál és amerikai megrendelésekre számítunk (tudom, merész kijelentés, de alapos okunk van hinni benne). Ebben az esetben minden egyes szóba jöhető célpiaci ország előírásainak meg szükséges felelnem (gondolok itt adózási, fogyasztóvédelmi, stb. rendelkezésekre). Illetve másik oldalról megközelítve a témát: jól értelmezem, hogy ebben az esetben a magyarországi rendeletek nem vonatkoznak a webshopra?

Tudom, hogy hosszú és komplex a kérdés. Előre is köszönöm az esetleges segítséget.

Üdvözlettel: Gabi
StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2014.06.19. 09:44
Igen, ez így van, cég-cég között nem biztosított az elállási/felmondási jog. Ez nem új szabályozás, ez már korábban is érvényben volt, csak kevés szó esett róla.
2014.06.18. 19:17
Egy érdekes dolgot olvastam, szeretném megosztani.
A rendelet 4. paragrafus 2. pontja szerint a fogyasztó fogalmát a PTK határozata szerint kel értelmezni. Ott pedig az található 8:1 paragrafus 1. bekezdés 3. pontja szerint a fogyasztó az természetes személy. Vagyis a céges ügyfél nem fogyasztó, így yz elállási jog a céget nem illeti meg!
Ezért szerintem nagyon fontos, hogy minden dokumentumban ne vevő, megrendelő vagy ügyfél, hanem következetesen FOGYASZTÓ szerepeljen, mert így a cégekkel nem kell foglalkozni az elállással kapcsolatban.
StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2014.06.16. 12:50
Részlet a rendeletből:

45/2014. (II.16.korm.rendelet) 12§ (1).

"A szerződéskötést követően a vállalkozás átadja a fogyasztónak az aláírt szerződés másolatát, vagy a szerződéskötést papíron vagy – a fogyasztó beleegyezése esetén – más tartós adathordozón visszaigazolja."

Ez alapján úgy gondolom elegendő lehet tartós adathordozón biztosítani.

Mindenkinek azt javasoljuk, hogy a kérdéses pontokkal kapcsolatosan kérje ki jogi képviselőjük tanácsát, útmutatását.
2014.06.15. 22:31
Esetleg érdemes lenne a számlán feltüntetni a 14 napos elállási jogot?!
StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2014.06.13. 12:27
Végeztünk egy kiegészítést a rendszerben, részletek a friss blog bejegyzésben.
StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2014.06.13. 09:59
Szia Beáta!

Nagyon fontos, hogy a vásárlást visszaigazoló levelében szerepel a rendelési feltételek oldal hivatkozása, az ellenőrzést végző személy téves megállapítást tett több ponton is.

Ezt Te is tudod ellenőrizni ha leadsz egy rendelést, a levél láblécében elérhető a hivatkozás a dokumentumra (amely tartalma már a webáruház tulajdonosának felelősségi körébe tartozik).

Mivel a Te ellenőrzésed még az előző szabályozások szerint történ, eleve Neked a törvényi előírások szerint a csomagban nyomtatott formában kellett volna, hogy benne legyen a teljes rendelési feltételek dokumentum és a tájékoztatás.

Korábbi szabályozás szerint nem volt elegendő levélben, tartós adathordozón történő tájékoztatás.

"Meg sem várták, míg ügyfélszolgálatunk visszajelez ami tartalmazza az elállási jog tájékoztatót!"

Pedig meg kellett volna várniuk, mert az automatikus visszaigazolás nem számított elegendőnek. A korábbi ellenőrzések jegyzőkönyvében külön pontként szerepeltek, hogy nem történt visszaigazolás az automatikus visszaigazoláson túl.

Mi igyekszünk mindenben segíteni, a törvényi szabályozásokra vonatkozó információkat összefoglalni, de továbbra is javasoljuk jogász felkérését a dokumentumok elkészítésére/ellenőrzésére.
StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2014.06.13. 09:43
Szia Péter!

1. Nem kérheted a vásárlótól, hogy bontatlanul, eredeti csomagolásban legyen a termék. Nem szabhatsz feltételeket a törvény szerint. Érdemes a korábbi éves ellenőrzéseinek jegyzőkönyvét elolvasni, ezekben is szerepel.

Jegyzőkönyvek:

http://torvenyeswebaruhaz.com/blog/webaruhazak_fogyasztovedelmi_ellen
orzeseinek_adatai_a_2012-es_evre_vonatkozoan.html

http://torvenyeswebaruhaz.com/blog/2013-
as_osszefoglalo_jelentes_webaruhazak_ellenorzeserol.html

2. Úgy gondolom ez az annak a cégnek a felelősségi körébe tartozik aki visszaigényli/elszámolja stb..

3. A webáruház tulajdonosa. A vásárlót kizárólag a termék visszaküldésének a költsége terheli.

4. Akkor is élhet vele, a fenti jegyzőkönyvek szerint ezt is szokták ellenőrizni.
2014.06.13. 09:12
Sziasztok!
Nagyon hasznos köszönjük! Főleg, hogy 2 napja jött meg a levél a próbavásárlásról.

Igazából eléggé szőrszálhasogató a jegyzőkönyv tartalma. Apró kicsi megfogalmazási hibákba is belekötöttek. Mindjárt az első a rendszer hiányossága! Ezt örülnék ha lehetne valahogy módosítani, akár egy link beszúrással is. Hogy már a generált üzenetben is benne legyen a tájékoztató!

Megvették a terméket és visszament az automatikus levél. És ebben nincsen benne semmilyen tájékoztatás az elállásról! Ezt ők tájokoztatás hiányának vették, még akkor is, ha az egy rendszer által generált üzenet. Meg sem várták, míg ügyfélszolgálatunk visszajelez ami tartalmazza az elállási jog tájékoztatót!

Megfogalmazási hibák. A termék vételárát visszajuttatjuk. De ez hiba mert a teljes szót is fel kell tüntetni. Apró részletekre is érdemes figyelni.

Kérdezem én bennünket ki véd?
Ugyanis nem egyszer előfordul, hogy a kedves vevő megvesz egy terméket felveszi egy esküvőre, de utána már nem kell neki visszaküldi. És mindez csak egy postaköltsége kerül neki amiért visszaküldi.

Sajnos Péter kérdésébe is belekötöttek. Ugyanis a csomagolás megléte nem feltétele az elállásnak. Nem baj ha nincs meg vagy tönkre ment, a terméket akkor is vissza kell venni.

Úgy néz ki pénzbírságra nem kell számítani. Mivel első esetben csak figyelmeztetnek, de telefonon elmondta az Úr, hogy az új törvények miatt minden webáruház ellenellenőrzésre fog kerülni!

Köszönjük! Nagyon hasznos a tájékoztató!

B. Beáta


2014.06.12. 14:19
Sziasztok!

Köszönjük a dokumentumokat, mind nagyon hasznos. Lenne négy kérdésem:
1. Nem kellene-e belefoglalni az elállási feltételek közé, hogy az árut eredeti csomagolásban, minden tartozékával és újra forgalomba hozható, használatlan állapotban kell visszaküldeni?
És ehhez tartozik még egy kérdés: milyen összeget vonhatok le, ha mondjuk a csomagolást olyan állapotban küldte vissza, hogy azt már nem lehet eladni?
2. Ha egy cég rendeli meg a terméket, akkor honnan tudom, hogy aki eláll a szerződéstől, az a cég nevében teszi ezt különösen ha ráadásul magánszámlát adott meg? Ez a cégből adózatlanul kivehető pénz legjobb módszere. Rendel 100.000 Ft-os terméket, a cég kifizeti, majd magának visszautaltatja a pénzt és a cégben meg elszámolja...
3. A visszautalás költségét ki fizeti?
4. Ha a megrendelés a webshopon keresztül jön, de az átvétel személyesen az irodánkban történik, vagyis nem távollévők között történt a szerződéskötés, akkor az elállási jogot lehet-e gyakorolni? Itt megnézheti, kipróbálhatja a terméket, tehát nem mondhatja azt, hogy nem azt kapta mint amit várt. Szerintem erre nincs elállási jog, legfeljebb levásárolhatja vagy más termékre cserélheti, de erre sem vagyunk kötelezettek.

Üdvözlettel,

Vakhal Péter
2014.06.12. 10:33
Szuper, nagyon köszönjük a tájékoztatást és a segítséget!

Üdv, D. Ági
StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2014.06.12. 09:24
Szia!

Köszönjük a jelzést, javítva.
2014.06.12. 08:57
Sziasztok!

Sajnos nálam nem működik az e-book letöltési link. :(

Nálam van a hiba??

Üdv. P. Norbi

Hozzászólás

Kérdése van?

Ügyfélszolgálatunk válaszol.

06 30 535 2181

Üzenetküldés

Próbálja ki ingyen

Szolgáltatásunkat kötelezettségek nélkül kipróbálhatja:

Ingyenes kipróbálás

Ez az oldal cookie-kat használ. A böngészés folytatásával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ »Rendben