Webáruház elemzés eredménye

StartÜzlet beszélgető, 2013. 03. 27.

A közelmúltban egy ingyenes webáruház elemzést hirdettünk meg Előfizetőink körében, melynek keretén belül alapvető beállítások és jogi szempontok alapján tekintettük át a jelentkező webáruházakat. Ebben a bejegyzésben az ellenőrzés alkalmával tapasztalt és összegyűjtött adatokat ismertetjük röviden.

Az ellenőrzési szempontok száma elérte a 100-at. A szempontokat mind jogi, mind pedig általános beállítások tekintetében az elmúlt évek tapasztalatai alapján állítottuk össze (tapasztalt gyakori hibák és hiányosságok). Az ellenőrizési szempontok mindegyikéhez egy rövid magyarázatot is csatoltunk, melyet az ellenőrzés végeztével a webáruház tulajdonosok részére átadtunk elektronikus formában az ellenőrzési listával együtt.

Az elemzés nem azt a célt szolgálta, hogy az adott webáruháznak közvetlenül ennek hatására több látogatója, megrendelése legyen. Ezek a szempontok alapvető, nélkülözhetetlen beállításokat vett górcső alá.

Ebben a bejegyzésben egy összegzést fogunk ismertetni az alapvető beállítási és tájékoztatási hiányosságokról, hibákról melyeket tapasztaltunk.

1. Jogi szempontok ellenőrzésében tapasztalt hiányosságok

  • hiányzó a törvény által kötelezően megjelenítendő céges adatok
  • hiányzó adatkezelési információk, adatok
  • hiányzó tájékoztató a szerződés iktatásra vonatkozóan
  • hiányzó tájékoztatás a szerződés nyelve tekintetében
  • helytelen tájékoztatás 8 munkanapos elállási jogról (számos esetben csak 8 nap került feltüntetésre munkanap helyett)
  • elállási jog saját feltételekhez kötése (pl: bontatlan csomag, feladás előtti elállási lehetőség stb..)
  • nem pontos tájékoztatás arra vonatkozóan, hogy az elállási szándék esetén mi a teendő és a teljes vételár visszajár a szállítási díjjal együtt (vevőt csak a visszaszállítás díja terheli)!
  • olyan esetekről történő tájékoztatás, amikor a vásárló nem élhet az elállási jogával,például a termék jellegéből adódóan
  • helytelenül plusz terheket próbál róni a vásárlóra elállás esetén (például visszautalás költségét)
  • félrevezetően az elállási jog előnyként történő bemutatása
  • hiányzó garanciális tudnivalók, tájékoztatók
  • nem elégséges tájékoztatás a csomagok kézbesítésére vonatkozó tudnivalókról
  • hiányzó felhívás a sérült csomag kézbesítésekor történő futár általi jegyzőkönyv felvételről
  • helytelen szállítási díj információ elérés külső (például posta) oldalára történő hivatkozással
  • hiányzó nyomtatóbarát változata a rendelési feltételeknek
  • hiányzó tájékoztatás, hogy interneten történő megrendelés esetén, ha a terméket személyesen veszi át a vásárló, akkor is élhet az elállási jogával

Az egyik legfontosabb tájékoztatás lenne a termék meghibásodása esetén elvégezendő lépések ismertetése a vásárlóval. Mivel közvetlen kapcsolat nincs a vevő és eladó között (esetek nagy részében nincs bolt a webáruház mögött), a vásárlóban bizalmat építhet egy arra vonatkozó tájékoztatás, hogy mit kell tennie, ha meghibásodik a termék. Tehát lépésről lépésre leírni, hogy mi a teendője.

A webáruházak nagy része kitér a garanciális tudnivalókra, de a előírtakon felül javasolt lenne részletesebb tájékoztatással biztosítani a vásárlót.

Ugyan nem hiányosságként róható fel, de számos esetben 3-4 oldalról kellett összehalászni a szükséges információkat. Javasolt egy ilyen tájékoztatót jól átlátható, tagolt formában egy oldalon elérhetővé tenni a vásárló részére.
Tehát külön oldalon voltak az elérhetőségek, külön a cég adatok, külön a szállítási díjak, külön az adatkezelési tájékoztatás, megrendelés feldolgozására vonatkozó tudnivalók stb..

Szintén célszerű mellőzni, hogy az adott webáruház "nem klasszikus webáruház", ezért rá más szabályok vonatkoznak. Ez nem így van. Minden távközlő eszköz útján leadott megrendelésre (e-mail, telefon, fax) vonatkozik a távollevők között kötött szerződésekről szóló törvény. A vásárlóra nem mint ellenségre kell tekintetni, a vásárlót segíteni kell a tájékoztatással, az információk átadásával arra vonatkozóan, hogy mire számíthat, ha az adott webáruházból rendeli meg a kívánt terméket.

2. Webáruház beállításokra vonatkozó hiányosságok

  • speciális karakterek csupa nagy betűk használata a webáruház nevében
  • hiányzó vagy hibás Google Analytics adatok rögzítése
  • csak regisztráció után elérhető rendelési feltételek (úgy, hogy a regisztráció is jóváhagyandó)
  • szállítási, fizetési módok hibás vagy hiányos megadása
    • rendelési feltételek szerint súly vagy érték intervallum alapján szállít, ennek ellenére nincsenek megfelelően beállítva a módok
    • átfedések az egyes intervallumok között (helytelen működést eredményez)
    • súly intervallumok használata úgy, hogy a termékeknek nincs súly adat rögzítve
    • túl sok, átláthatatlan fizetési, szállítási mód választási lehetőség (nagy a hibázás lehetőség már a rögzítés alkalmával is!)
  • árak megjelenítése csak belépve
  • összes termék akciózása visszaszámolással
  • sávos, kosár végösszeg, csoport % kedvezmény árak együttes alkalmazása minimális rendelés számnál
  • hiányos kiszerelés - egységár megadások
  • alapvető tipográfiai hibák
  • átláthatatlan termék kategorizálás és doboz használat
  • reklámok elhelyezése külső oldalakra
  • publikus felületen történő látogató szám megjelenítés
  • termék képek hiánya (olyan esetekben, ha nem áll rendelkezésre kép a termékhez, javasolt az alapértelmezett termékkép használata, így a rendszer azt fogja megjeleníteni)
  • hiányzó vagy helytelenül megadott SEO adatok
  • haladó beállításokban helytelenül megadott és alkalmazott html kódok

Elmondható, hogy az elemzett webáruházak szinte mindegyike nagyon sok időt és energiát fektetett a termék feltöltésére, adatok megadására.

Sajnos tipikus hibaként nevezhető, hogy mindenáron minél több információt próbálnak a tulajdonosok bezsúfolni az oldalsó dobozokba, minél színesebbé próbálják tenni a szövegeket, csak azért mert nekik az tetszik. A vásárlók nem élményeket keresnek, amikor a webáruház oldalára érkeznek. A vásárlók megoldást keresnek a problémájukra, amely az adott termék megvásárlásával "orvosolható", és  Őt abban kell segíteni, hogy minél átláthatóbb és részletes képet kapjon a termékről, a vásárlás menetéről, valamint minél egyszerűbben meg tudja vásárolni a kívánt terméket.

Ne feledje, ha útmutatásra vagy segítségre van szüksége kereshet minket, hiszen nekünk is az az érdekünk, hogy a webáruháza sikeres legyen.

Kontor Zoltán

Hozzászólás

Kérdése van?

Ügyfélszolgálatunk válaszol.

06 30 535 2181

Üzenetküldés

Próbálja ki ingyen

Szolgáltatásunkat kötelezettségek nélkül kipróbálhatja:

Ingyenes kipróbálás

Ez az oldal cookie-kat használ. A böngészés folytatásával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ »Rendben