Szállítási és fizetési módok meghatározásának gyakorlati menete
Korábbi blog bejegyzésünk alkalmával a technikai megvalósításáról már készítettünk egy ismertetőt, melyet a Blog bejegyzéseink közt megtekinthet.
Tapasztalataink alapján úgy látjuk, hogy ez nem elegendő ahhoz, hogy segítsük a webáruház tulajdonosokat, az ideális fizetési és szállítási mód megalkotásában. Gyakran tapasztaljuk, hogy túlságosan sokrétű és egymást átfedő választási lehetőségeket biztosítanak a vásárlóknak. Az alap ötletként ideális lehet, de a vásárlót ezzel olyan bőséges választási lehetőségek elé állítja, amelyekből nem tud, vagy éppen nem mer választani, mert nem egyértelmű számára.
Végeredmény: a webáruház kosarának ürítése, látogatásának befejezése. Bizonyára ezt Ön sem szeretné.
A szállítási, és fizetési feltételeket kialakításának szempontjai
- Milyen kritérium alapján kerül meghatározásra a szállítás díja
- a kosár tartalmának értéktől függően
- a kosár tartalmának értékétől, és súlyától függően
- a kosár tartalmának súlyától függően
- egységes, a kosár tartalmának értékétől, és súlyától függetlenül
- Milyen átvételi, szállítási módok állnak a vásárló rendelkezésére
- személyes átvétel
- futárszolgálattal történő kézbesítés
- posta által történő kézbesítés
- Fizetési módok
- a leggyakrabban alkalmazott fizetési mód az utánvét (fizetés a csomag átvételekor)
- fizetés online Paypal rendszerének segítségével
- fizetés online Cib Bank rendszerének segítségével (https://startuzlet.hu/kiegeszitok_bankkartya_elfogadas.html)
- előre történő fizetés átutalással a kereskedő által megadott bankszámla számra
Szállítási partner kiválasztása
Mind a kereskedő, mind pedig a vásárló részéről fontos, hogy a megrendelt termék épségben, annak vételára pedig fillérre pontosan visszaérkezzen a kereskedő számlájára. Ennek érdekében fontos elkerülni az olyan szállítási, és fizetési módokat, amelyek nem biztonságosak.
Találkoztunk már olyan fizetési, és szállítási mód meghatározással, amelynél már a webáruház tulajdonosa is felhívja a vásárló figyelmét, hogy bizony az a szállítási és fizetési mód nem biztonságos. Nyilván a szállítási díj mérséklése volt ezzel a cél, de az ilyen jellegű módszerek alkalmazását nem javasoljuk. Gondoljon csak bele, hogy mi történik, ha egy csomagbiztosítás nélkül, a vásárló által már előre kifizetett termék, és szállítási díj esetén a megrendelt termék darabokban érkezik meg a vásárló otthonába. Egy csalódott, károsult vásárlónál nincs rosszabb, hiszen akár még a webáruház hírnevét is csorbíthatja. Nem beszélve a kártérítést költségéről, melyre ugye nem is lenne szükség, ha egy arra szakosodott szállítmányozási partner lenne megbízva a csomagok szállítására, annak díjának visszajuttatására.
Bizonyos szinten a futárszolgálatok általi szállítást ajánljuk és favorizáljuk. Ezen cégek általában egy héten belül kétszeri alkalommal utalják vissza az utánvétként beszedett összegeket, és csomagbiztosítást is tartalmaz a szolgáltatásuk. A díj általában a csomagok súlyától, és a havi, vagy éves szinten várható csomagmennyiségtől függ. Ez a díj nagyságrendileg egy 3 kg súllyal rendelkező csomag esetén nettó 1200 Ft nagyságrendű utánvét beszedéssel együtt.
A futárcégek mindegyike a megadott címen felveszi a csomagot, és megállapodástól függően akár 24 belül kézbesítik a vásárló részére. A szállítási díjról szóló számlát (amely egyébként szintén megállapodás függő) a webáruház tulajdonosa fogja megkapni, ezért abban az esetben amennyiben ezt a díjat a vásárlóra kívánja terhelni, már a termékhez tartozó számlán rögzítse ezt a tételt!
Az ideális partner kiválasztásához kérjen egyszerre több ajánlatot! Kiemelten ügyeljen a szerződés részleteire, nehogy a szerződésben vállalt csomagszámtól való eltérés esetén listaáron, a szerződés szerinti díj többszöröséért kerüljön számlázásra a díj!
Néhány futárcég weboldala:http://dhl.hu, http://dpd.com, http://fedex.com, http://gls-hungary.com, http://posta.hu/csomag, http://royal.hu
További cégek gyűjteménye:http://futar.lap.hu
Fizetési mód kialakítása
A legkedveltebb, és webáruházak által gyakran alkalmazott fizetési mód, az utánvét beszedés. Ez nem mást jelent, mint hogy a szállítmányozási partner a csomagot a fuvarlevélen meghatározott díj ellenében adja át a vásárlónak, melyet a webáruház tulajdonosa által szerződésben rögzített bankszámla számra általában heti 2 alkalommal átutalnak. Bizalom építő, hiszen a megrendelő láthatja, hogy valóban megérkezett hozzá az amiért fizet. Csomag sérülése esetén, azonnal kérheti jegyzőkönyv felvételét a szállítmányozási partner emberétől. Így elkerülhetőek a későbbi esetleges félreértések.
A StartÜzlet webáruház készítő rendszere alap esetben kettő online bankkártyás fizetési módot biztosít a webáruház tulajdonosok, vásárlók számára.
Az egyik ilyen fizetési mód a PayPal.
A PayPal egy készpénzmentes pénzforgalmi szolgáltatásokat nyújtó pénzügyi intézet, mely az elektronikus kereskedelemre szakosodott. Ez a név szinonimaként használatos az intézet által kínált internetes fizetési módozattal is. (forrás megtekintése)
Ahhoz, hogy hozzá tudja rendelni, és használni tudja valamely szállítási módhoz ezt a fizetési lehetőséget, létre kell hoznia egy PayPal fiókot. Ennek részletes ismertetőjét a https://startuzlet.hu/blog/online_fizetes_beallitasa.html blog bejegyzésünkben megismerheti.
Cib bankkártya elfogadás: Ahhoz, hogy biztosítani tudja ezt a fizetési módot szerződéstkell kötnie a Cib Bankkal. Keresse fel az Önhöz legközelebbi Bankfiókot a részletek megismeréséhez. http://cib.hu
További információk a kiegészítőről: https://startuzlet.hu/kiegeszitok_bankkartya_elfogadas.html
Nézzük hát, milyen lehet az ideálisan meghatározott szállítási és fizetési mód
Fontos úgy kialakítani, hogy a vásárlónak nagyon minimális választási lehetőség legyen biztosítva.
Ezt úgy lehet elérni, hogy a megfelelő intervallumok meghatározásával a rendszer csak azokat fogja felajánlani, amelyek a kosár tartalmához illeszkednek. (érték, vagy súly alapján, esetenként mindkettőt figyelembe véve) A szállítási mód megnevezése mindig legyen rövid, a magyarázatot a megjegyzés mezőbe írja. Pl: Szállítás futárral, fizetés utánvéttel, vagy Szállítás postával, fizetés utánvéttel. Ne az legyen megadva, hogy, Szállítási Magyar Postával fizetés csomag átvételekor. A részleteket a megjegyzés mező tartalmazza! Ha egy szállítmányozási partnere van akkor annak a nevét elegendő a megjegyzésben megadni.
Kiindulási pontként mindenképpen a fentiekben ismertetett kialakítási szempontokat kell figyelembe venni. Ideálisnak nevezhető ha a vásárlót nem egy olyan lista fogadja amelyben háromnál több választási lehetőség fogadja. Természetesen lehet több is, de azok mindig a kosár tartalmánakmegfelelően jelenjenek meg. Ha kell rögzítsen ár vagy súly intervallumot, vagy akár mindkettőt. A vásárlóknak csak olyan módokat jelenítsen meg, amellyel valóban a csomag biztonságos kézbesítését tudja biztosítani.
Minden esetben a szállítási és fizetési mód megnevezése legyen rövid, és a részletes információkat a megjegyzés rovatba rögzítse!
Ne feledje, ezzel a témával kapcsolatos kérdéseit jelen blog bejegyzés hozzászólásai között is felteheti, továbbá Ügyfélszolgálati elérhetőségeink valamelyikén.
A bejegyzés eddigi hozzászólásai:
Érdeklődni szeretnék hogy mennyibe kerül az utánvétel és melyik a legjobb? Miért félnek a vásárlok a Postán maradandó utánvételtől?
Évi
Általában igen, egy meghatározott napig a postán marad a küldemény csak annak letelte után küldik vissza a feladónak.
A vásárlót elállási jog gyakorlása estén a kiszállítás díja is megilleti amennyiben fizetett érte. Igaz itt konkrétan át sem vették a terméket elmondása szerint én úgy vélem ezek olyan "károk", kockázati tényezők amelyekkel számolni kell egy webáruház működtetése esetén. Nyilván valóan amennyiben sorozatos, (esetleg még azonos személytől) érkező rendeléseket nem vesznek át, érdemes lépéseket tenni az ilyen esetek kiszűrésének érdekében. Ha jogilag támadható is (lenne) sokkal nagyobb energiát és költségeket emésztene fel az ügymenet lebonyolítása mint amennyibe egy átlagos szállítási díj kerül. Mivel a megrendelt terméket, szállításának díjának részletei nem ismeretesek ezért a fentieket általánosságban mondhatjuk el..
Át nem vett csomagok esetén érdemes mérlegelni, felmérni:
- valóban az a személy rendelte a terméket vagy valaki csak szórakozásból adta meg az adott személy adatait
- a megrendeléskor megadott cím valós, nem volt benne elírás? Egyeztetve lett a szállítási cím a megrendelés beérkezését követően?
- célszerű egyeztetni a megrendelővel, hogy mi volt az oka a termék átvételének elutasításának
stb...