Segítség webáruházból történő vásárláshoz vásárlóknak

StartÜzlet beszélgető, 2011. 05. 23.

Vásárolt már interneten valamely hazai vagy nemzetközi webáruházból? Nem mert vásárolni, mert nem tudta milyen jogai vannak? Talán nem tudta érvényesíteni jogait, nem tudta kihez fordulhat ha kérdése van?

Az alábbi információkkal szeretnénk rálátást biztosítani Önnek mint vásárlónak, hogy milyen jogok illetik meg amennyiben interneten keresztül rendeli meg a kiszemelt terméket. Melyek azok az apró, de néha annál nagyobb jelentőséggel bíró információk amelyek ismeretében elkerülheti a félrevezetéseket, vagy a termék átvételekor fizetendő összeggel kapcsolatos megdöbbenéseket mert többet kellene fizetnie?

Fontos leszögezni már az elején, hogy mind az eladónak, mind pedig a vásárlónak vannak kötelezettségei amelyeknek eleget kell tennie és nem a saját maga által vélt vagy a saját érdekeit szem előtt tartott elvárásokat kell megpróbálni érvényesíteni.

Segítség az alapvető információk megismeréséhez:

  • Minden esetben azonosítsa be az eladót. A törvényi szabályozás értelmében a webáruház tulajdonosának meg kell jelenítenie részletes cégadatait és elérhetőségeit. Ha nincsenek cégadatok, elérhetőségek megadva nem biztos, hogy egy megbízható webáruház oldalait böngészi.
  • A megjelenített áraknak minden esetben tartalmazniuk kell a termékre vonatkozó áfa tartalmat, azonban egyes áruházak oldalain a nettó, azaz az áfa tartalom nélküli árak kerülnek megjelenítésre és jó esetben csak a rendelés véglegesítésénél derül fény a magasabb vételárra. Ha nem talál az áfa tartalomra vonatkozó információt, kérdezze meg a webáruház tulajdonosától, hogy a megjelenített árak tartalmazzák-e az áfát.
  • Ellenőrizze, hogy az adott webáruház kínál-e Önnek megfelelő termék átvételi és fizetési lehetőséget. Ugyan ritka, de bizonyos esetekben (termék jellegétől függően) csak személyesen lehet átvenni.
  • A termék (ek) házhoz szállításának díját a rendelés véglegesítését megelőzően meg kell ismerni. Ha nem talál a szállítási díjra vonatkozó információt keresse fel az adott webáruház ügyfélszolgálatát.

A termék kiválasztása során felmerülő figyelmetlenségek elkerüléséhez:

  • Ha van rá lehetősége személyesen valamely fizikailag létező áruházban ismerje meg a terméket, így ha csak az ár miatt rendeli meg egy webáruházból már ismerni fogja a terméket, így kisebb a „csalódás” lehetősége.
  • Ha olyan jellegű terméket kíván vásárolni amelynél méret, szín vagy egyéb termék változat választási lehetőségre lenne szüksége de nem talál választási lehetőséget, érdeklődjön a webáruház ügyfélszolgálati elérhetőségein a termék elérhetőségéről, ne adja le a megrendelést úgy, hogy nincs ismeretében annak, hogy milyen színű vagy méretű terméket fog kézhez kapni.
  • Vegye figyelembe, hogy a webáruházban megjelenített képek eltérhetnek a valóságtól.

Tanácsok a szállítási cím és mód megadásához:

  • Olyan szállítási címet adjon meg ahol a várható kézbesítés napján megtalálható. Tehát ha Ön tudja, hogy a várható kézbesítés napján dolgozni fog, akkor (amennyiben van rá lehetősége) a munkahelyére kérje a csomag kézbesítését.
  • Kiemelten ügyeljen a pontos cím megadására irányító számmal!
  • A pontos telefonszám megadása az egyetlen biztos pont Ön és a webáruház tulajdonosa között, ugyanis ha valamely adat pontosításra szorul akkor a telefon az egyetlen azonnali kommunikációs csatorna amelyen egyeztethetőek a szükséges adatok.
  • A futárcégek általános esetben munkanapokon 8-17 óra közötti időszakban kézbesítik a csomagokat. A futárok szinte minden nap roham tempóban végzik a csomagok kézbesítését nincs idejük külön telefonálni mielőtt érkeznek és különösen nem a kézbesítést megelőzően.  Természetesen ha plusz szolgáltatásként az adott webáruházban megrendelhető a futár általi telefonos értesítés a kézbesítést megelőzően élhet a lehetőséggel, azonban előfordulhat, hogy ez csak feláras szolgáltatásként kérhető.

A rendelés rögzítését követően mire számíthat?

  • Az esetek szinte mindegyikében automatikus értesítést küld Önnek a webáruház rendszer amelyben visszaigazolja a megrendelésének beérkezését. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy a megrendelés automatikusan teljesítésre kerül!
  • Amennyiben nem kap semmilyen visszaigazolást a megrendelés elküldéséről 24 órán belül, első lépésként ellenőrizze a levélszemét mappáját (SPAM), majd ha ott sem talál értesítést keresse fel a webáruház ügyfélszolgálatát, hogy megtudhassa befogadták-e a megrendelését.
  • Ha megérkezett az automatikus visszaigazolás általában 1-3 munkanapon belül feldolgozásra kerülhet a megrendelésre, amelyről szintén valamilyen formában kell kapnia egy értesítést. Sajnos a webáruház tulajdonosok nagy %-ban gazdálkodási okokból elmulasztják a telefonos visszaigazolást, tehát ismételten az e-mail fiókját kell figyelnie ilyen esetben.
  • Ha átadásra került a futár részére a megrendelt termék, általában a következő munkanapon megkísérli az Ön által megadott kézbesítési címen átadni a terméket. Ha ez nem sikerül, telefonon megkísérelheti Önt felkeresni a kézbesítő, vagy értesítést hagy és a következő napon megpróbálja ismét kézbesíteni a csomagot.
  • Amennyiben Ön utánvétes fizetési módot választott a termék megrendelésekor a termék vételárát a futár részére kell kifizetnie átvételkor. (a számlát és a garancialevelet a csomagnak kell tartalmaznia)

A csomag átvételről:

  • A csomag tartalmát minden esetben a futár előtt ellenőrizze. A futárok minden esetben „rohannak” tovább a következő címre, de ennek ellenére ragaszkodjon az előtte történő csomag ellenőrzésre.
  • Amennyiben a csomag tartalma sérült, vagy hiányos, kérje jegyzőkönyv felvételét, majd jelezze a webáruház tulajdonosa felé minőségi vagy egyéb kifogását, hogy mielőbb megoldható legyen orvoslása.

Az elállási jogról:

A hatályos jogszabályok értelmében internetes vásárlás alkalmával jogosult 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállni a vásárlástól bárminemű indoklás nélkül. Hatályos jogszabály megtekintése.

Mit kell ehhez tennie?

8 munkanapon belül a webáruház részére jelezze elállási szándékát. Célszerű tértivevényes levél formájában, vagy személyesen hogy igazolni tudja az elállási szándék jelzésének dátumát.

Vissza kapja a termék árát?

Igen, a teljes vételárat vissza kell térítenie a webáruház tulajdonosának, a házhoz szállítás díjával együtt. Amennyiben a házhoz szállítás díjmentes volt, nem háríthatja a webáruház tulajdonosa a vásárlóra ezt az összeget! Fontos, hogy a visszatérítésre 30 nap áll rendelkezésére a webáruház tulajdonosának! Tehát nem köteles azonnal visszatérítenie a vételárat, azonban Ön meghatározhatja, hogy milyen formában kéri a visszatérítést (posta úton, átutalással, személyesen a webáruház tulajdonosánál).

A termék eredeti csomagolása is kell?

Nem szükséges, azonban ha Ön nem biztos abban, hogy az adott termék megfelelő lesz az Ön számára, kiemelten ügyeljen a csomagolás és a termék állagának megőrzésére. Amennyiben Ön nem vigyáz a termékre, sem pedig a csomagolásra ezzel károsulni fog a webáruház tulajdonosa és esélytelen lesz az esetleges újra értékesítésre. Segítse ezzel a kereskedőt ha nem sérült sem a csomagolás sem pedig a termék, gyorsabb ügymenet lebonyolításra számíthat- véleményünk szerint.
Fontos! A termék állaga nem lehet erősen elhasznált és sérült! Nem minden esetben élhet az elállási joggal!

Bizonyos termékkörök esetén NEM illeti meg a vásárlót az elállási jog interneten keresztül történő vásárlás alkalmával.

Melyek ezek a termékkörök?

  • Teljesen egyedi, kifejezetten a vásárló kérésére készített termék esetén. (pl.: ajándéktárgyak, a vásárló által biztosított fotókkal ellátva stb..)
  • Előre meghatározott időpontra szóló hotelszoba, vagy szálláshely foglalás esetén.
  • Repülőjegy foglalás, gépkocsi kölcsönzés, koncertjegy, vagy belépő vásárlása esetén.
  • Gyorsan romló élelmiszerek vásárlása esetén.
  • Higiéniai termékek, étrend kiegészítők, vitaminok, szexuális segédeszközök, kellékek, kozmetikumok esetén amennyiben már kibontásra került a termék! Ha bontatlan, élhet a vásárló az elállási jogával!
  • műsoros CD, DVD lemez, illetve számítógépes szoftverek vásárlásakor ha felbontotta a csomagolást.
  • Online letölthető számítógépes szoftverek esetén

Az interneten történő vásárlás napról napra népszerűbb és az egyre nagyobb számban elterjedő webáruházaknak köszönhetően ma már szinte minden termékkör megvásárolható otthonunkból. A kedvező ár és a kényelmes megrendelési lehetőség mellett mindig körültekintően vásároljon, tartsa szem előtt a fentiekben leírtakat.

Soha ne az utolsó pillanatban rendelje meg az adott terméket, hiszen bármi közbejöhet a kiszállítás során és nem biztos, hogy a várt időpontban fog megérkezni a termék. Ez kiemelten szem előtt tartandó például egy karácsonyi időszakban.

Kontor Zoltán

Hozzászólás

Kérdése van?

Ügyfélszolgálatunk válaszol.

06 30 535 2181

Üzenetküldés

Próbálja ki ingyen

Szolgáltatásunkat kötelezettségek nélkül kipróbálhatja:

Ingyenes kipróbálás

Ez az oldal cookie-kat használ. A böngészés folytatásával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ »Rendben