8 munkanapos elállási jogról a gyakorlatban

StartÜzlet beszélgető, 2011. 05. 10.

Az internetes kereskedelmet végzők számára talán a legtöbb kérdéskört felvető jogszabályi pont a 8 munkanapos elállási jog vásárlók általi gyakorlásának lehetősége. Sokan felháborítónak találják, nem tudják mi tévők legyenek ha ilyen igénnyel fordul feléjük a vásárló. Valódi „védelem” ez a vásárlónak? A kereskedőnek nagy veszteség?

Szeretnénk megismerni a gyakorlati tapasztalatokat mind a webáruház tulajdonosok részéről, mind pedig a vásárlók részéről az alábbi szempontokat figyelembe véve.

Kereskedők részéről:

  • Milyen gyakran kívánnak élni vásárlói az elállási jogukkal?
  • Milyen módon jelzik az elállási szándékot? (posta, telefon, személyes stb.)
  • Milyen pénz visszafizetési módot választanak a termék ellenértékének visszatérítésére (vagy esetleges másik terméket kért helyette)?
  • A termék állaga romlott-e?
  • A csomagolást vissza küldte-e a vásárló?
  • A termék piaci értéke milyen mértékben csökkent, tudta-e veszteség nélkül újra értékesíteni a terméket?

Szintén kíváncsian várjuk a vásárlók véleményét.

  • Miként fogadta az elállási jog gyakorlásának jelzését a kereskedő (esetleg elutasító volt)?
  • Ön mennyire tartotta azt szem előtt, hogy óvja a termék állagát ezzel biztosítva a kereskedő részére az esetleges újraértékesítés lehetőségét?
  • Csomagolás épségére vigyázott?
  • Mennyi időn belül jutott a termék vételárához?

Kérjük Ön is ossza meg személyes tapasztalatait a fenti kérdésköröket figyelembe véve, legyen Ön webáruház tulajdonos, vagy akár vásárló.

Információink szerint az Uniós jogszabályok változni fognak, további napok fognak rendelkezésre állni az elállási jog gyakorlásához és kevesebb idő áll majd rendelkezésre a termék vételárának visszajuttatására a vásárló részére a kereskedőknek. Szintén változik, hogy a termék visszaküldésének költségét bizonyos értékhatár felett a kereskedőnek kell állnia.

Miként érinti a hazai szabályozást? Kíváncsian várjuk.

Kontor Zoltán

A bejegyzés eddigi hozzászólásai:

StartÜzlet Ügyfélszolgálat
2011.06.17. 13:00
Kedves Andrea,

a leírtak alapján a nem megfelelő mosás okozza a méret csökkenését.
Tehát nem az előírtaknak megfelelően lett kimosva a termék. Úgy gondolom ez már egy kizáró ok a termék vételárának visszautalására, tehát a vevőnek egy rossz szava sem lehet..

Egyedi megrendelés alapján készült termékek esetén nem vagy köteles biztosítani a 8 munkanapos elállási jogot, de jelen esetben a másik oldalon ott áll a meghirdetett 1 éves pénz visszafizetési garanciád.

"Ha visszautasítom az ismételt készítést, azzal, hogy csak az árát vagyok hajlandó visszafizetni, rám küldheti emiatt a fogyasztóvédelmet?"

Én úgy gondolom mivel egyedi megrendelésről van szó, miért ne lehetne visszautasítani? Azért nem büntethetnek meg mert éppen "nincs kapacitásod" stb..
2011.06.16. 17:15
Sziasztok!
Nem tudom, hogy itt kaphatok-e tanácsot.
Gondban vagyok az egyik vevőnkkel, aki már több tételt is vásárolt nálunk. Legutóbb garanciális problémája akadt, mert egy nem tőlünk vásárolt baba paplanra egyedi méretű huzatgarnitúrát rendelt. El is készítettük neki, de mosás után kicsinek találta, ezért újra készítettük valamivel nagyobbra, de ez is összement. Sem ő előtte, sem ő utána nem volt ilyen problémánk, évek óta tartó fennállásunk alatt, több ezer vásárlást realizálva.
Ráadásul én is ezeket a termékeket használom saját gyermekeimnél.
Tanácstalan is voltam és mivel 1 éves pénz-visszafizetési garanciánk van, megírtam neki, hogy visszautalom a pénzt.
Neki ez nem volt megoldás a terméket akarta...
Miután nem először vásárolt ezért felajánlottam neki, hogy beavatott anyagból elkészítjük ismét a kért terméket, mivel a szövet beavatás után már nem megy össze.
Így is történt, úgy gondoltam ez egyszer belefér, de persze ez elég sok többletmunka, ismételt anyagveszteség, és postázási költség, amit természetesen mi álltunk.
A többi vásárlónkkal azóta sem volt ilyen problémánk, de most a kedves vevő ismét rendelt...
...két baba hálózsákot.
Vele egy időben mások is rendeltek, mert most szezonja van.
Tőle ismét jött a levél, hogy tizennégy centit összement. A többi vevőt körbetelefonáltam, mindenkinél a megengedett 2-5%-os (100% pamut) zsugorodás volt tapasztalható, ami kb. centiben is ugyanennyi.
Ezek után varrtam egyet saját részre, ami összesen 1 centit ment össze.
Ma visszaérkezett a két hálózsák, és ránézésre látom, hogy biztos nem 40°C-on lett kimosva, hanem jóval magasabb hőmérsékleten. Természetesen van rajta kezelési útmutató, ami jelzi, hogy 40°C-on mosható.
Vevő természetesen nem kér visszafizetést, hanem beavatott ismét megvarrt hálózsákokat követel.
Mit tehetek egy ilyen vevővel?
Bizonyítani nem tudom, hogy hány fokon mosta ki, mert nem voltam ott. Bevallani meg nyilván nem fogja.
A hálózsákokat egyébként már eladni sem tudom, annyira tönkre mentek.
A terméket pedig 30%-os akcióban vette, de tökéletes minőségben.
Ha visszautasítom az ismételt készítést, azzal, hogy csak az árát vagyok hajlandó visszafizetni, rám küldheti emiatt a fogyasztóvédelmet?
Van valakinek valami ötlete, hogy hogyan tudunk mi védekezni az ilyen típusú vásárló ellen?
Ha van, akkor olyat szeretnék, amivel finoman értésére adom, hogy ha lehet többet ne vásároljon tőlem.
Minket kereskedőket ki véd meg a pofátlan vevőktől?

Ha tudtok valami okosat előre is köszönöm.
Andrea
Horváth Péter
2011.05.24. 16:56
Én felháborítónak tartom ezt a 8 napos elállási jogról szóló törvényt. Ha gond van a készülékkel, akkor nincs ezzel semmi probléma, a kereskedő cseréli a készüléket és ennyi. De ugye itt nemcsak erről szól ez a történet. Én a műszaki kereskedelemben dolgozom és már 2-szer fordult elő olyan eset, hog az ügyfél megrendelt egy 600.000 Ft-os Siemens hűtőgépet, aztán 3 nap után visszaküldte, hogy nem tetszik a színe,egy kicsit sötétebb kellene neki. Ugyanez a sztori megtörtént egy 400.000-es whirlpool hűtővel is, ott az volt a kifogás, hogy a kedves ügyfél azt hitte, hogy ez a készülék egy kicsit halkabb. Természetesen a forgalmazók nem veszik vissza ezeket a termékeket és csak jelentős bukással lehet ezeket a készülékeket újra eladni. Ezt ha megcsinálják egy kis vállalkozóval egy párszor, akkor szegény lehúzhatja a rolót, mert tönkremegy. Ebbe nem gondol bele senki? Mert egy pár ezer forintos terméknél még elviselhető, hogy a kedves ügyfél visszaküldi, mert mégsem tetszik. De a műszaki kereskedelemben több száz ezer forintos termékekről (lcd tv, hűtők, stb) van szó, ami utána szinte eladhatatlan, vagy csak jelentős bukással. És ez több száz ezres termékeknél nagyon gyorsan tönkre tud tenni egy becsületes vállalkozót. Na ugyhogy ennyit erről a bársonyszékben kitalált elfuserált törvényről.

Üdv.

Péter
Judit - xszemesbolt
2011.05.13. 22:46
Mi is az előre utalást szorgalmazzuk. Törzsvásárlóknak ismerősöknek simán belefér az utólagos utalás is. UV-s addig nem megy ki, amíg mail-t nem váltottunk. Előfordul még a mai világban is, hogy nem tudnak utalni, bank messze, net-bank meg nincs nekik. Ilyenkor marad az uv. Inzéményeknek kapásból mehet utólagos utalással. ilyenekkel még sosem volt gondunk. Nekem abszolut + a véleményem a vásárlóinkról. Úgy gondolom 700 rendelésbe belefér 1 uv nem átvétel....
A 8 nap helyett 14 nap szerintem nem gond. Ez legyen a legnagyobb bajunk.
2011.05.13. 21:18
nekünk az UV- rendelések szigorú feltételek között van szabályozva. Pl így: http://pchelpline.hu/cms/eloreutalas_bankszamlankra.html
Beszéltem Kis Ervin Egonnal a SzEK.org elnökével 2 hete volt parlamenti meghallgatás az ügyben, hogy van e teendője a magyar webáruház üzemeltetőknek a EU-s változások átvételét illetőleg. A lényeges változás valószínűleg a 8 munkanapról 14 munkanapra való változás. De még sok kérdés nyitott. Egyébként a 8 munkanap az a minimum amit a jogszabály lehetővé tesz.
Judit - xszemesbolt
2011.05.13. 19:18
703 vásárlásból 1 hónapja volt egy vevő (aki nagyon kedves ismerős) aki reklamált az áru miatt. Sajnos selejtes volt a termék. Árukészletet azonnal bevontuk. Pénzt utaltam neki aznap, terméket meg vissza sem kértük.
Olyan volt már egyszer hogy UV-s pakkot nem vették át. E-mailemre a pasi egy mukkot nem válaszolt. le is tudtam ennyivel, csak a nevét jegyeztem meg, hogy neki több Uv-s pakk nem mehet. Most van egy élő rendelés 2 hete, ahol a csajszi se nem jelentkezik se nem utal. Hétfőn sztornózom a rendelést.
Minket ez nem nagyon fog negatívan érinteni. Alapanyagokat árulunk. Kiadányoknál fordulhat esetleg elő, de remélem ott sem lesz gond.
Több száz eladásból 2 alkalommal volt reklamáció, de egyik esetben sem küldték vissza terméket. Szerencsére nem a mi hibánk volt, a vásárlónak voltak téves nézetei, amiből sikerült jól kijönni, és tisztázva újra vásárlásra bírni. Egy alkalommal küldtek vissza új szoftvert, hogy nem olvassa be az Xbox360. Hatalmas karc volt rajta körben, az olvasófej beleért a lemezbe. Többszörös vásárlónk volt az illető, hát kicseréltem neki. Barátságosan elmondtam azért, hogy mi történhetett a szoftverrel. Hálásan megköszönte és , dicsérgetett a vevőközpontúságom végett, fogadkozott hogy majd a legközelebbi szoftvert is itt vásárolja. Nos... azóta nem járt felém. :)
Azért remélem a honatyák nem akarják majd az Amerikai szuper mintát meghonosítani Magyarországon. Az USA-ban ha 6 hónap lejárta előtt visszaviszed Pl.: videokamerát zokszó nélkül visszaadják a pénzt, vagy kicserélik egy másikra.
2011.05.11. 12:39
Most volt a SZek.org konferencia, erről sajnos nem esett szó, ami különös. Sándor jól látja a helyzetet. Azt hiszem közösen kéne tiltakozni a készülő jogszabály ellen. Minket Zoliékon kívül ki kérdez meg? a könyvekre vonatkozik? Kiolvasom és visszaküldöm, hogy nem tetszik? A gyártó vagy a nagyker hibátlan sértetlen gyári csomagolásban veszi vissza a terméket, Az eljáráshoz mi is ragaszkodunk. Szerintem ezt a jogszabályt nem kéne piszkálni, kiforrott tartható határidők!
Összességében egy nagy baromság az uniós jogharmonizáció! Inkább az áfát hoznák egy szintre, hogy ne érje meg kintről megvenni a termékeket.
2011.05.11. 09:43
Elállás.Szerencsére még nem sűrűn fordul elő nálunk, köszönhető a vásárlóbarát hozzáállásunknak,a részletes tájékoztatásnak és problémamegoldó komprumisszumkézségünknek. De erről az egészről nekem az jut eszembe, hogy az összes kölcsönző bezárhat...Ha szükségem van bármire akkor megrendelem,használom amíg kell, majd visszaküldöm egy hét múlva az \"anno\" új terméket \"működőképesen\" de tele hajszálkarccal,gyűrött használatival,gyári csomagolás nélkül újságpapírba csomagolva....és ha még a postaköltséget sem kell kifizetni akkor sajnos boldog-boldogtalan fog összevissza rendelgetni. A kereskedő meg nyisson egy másik boltot is ezen termékek számára ,hogy legalább a termék beszerzési árát visszakapja szerencsés esetben pár hónapon belül....már ha nem állnak el újra :-) Így csak a szállítási költséget bukta. Lehet ,hogy a futárcégek lobbiznak a szigorításért :-) Vicc ez az egész.Kíváncsi lennék arra,hogy mit szólnának a \"közönséges\" boltosok és multik ha rájuk is vonatkozna ez a törvény? Elég nagy káosz lenne. A Tesco mellett meg lenne egy \"Tesco S.hand\" egy évig míg be nem zár :-)
2011.05.10. 21:18
146 vásárlásból 1 8 munkanapos lemondás.
On-line lehet jelenteni. Sérülésmentesen, gyári eredeti csomagolásban jön vissza termék. Szerencsére a beszállítóinkkal olyan szerződés van, hogy mi is vissza tudjuk küldeni a terméket. Nagyon jó partneri kapcsolatnak köszönhetően. Pénzvisszatérítés: 3 munkanapon belül, minden esetben utalás, postán stornó számla. Tapasztalat. Külön telefonon gyűjtünk infókat a lemondás okáról... Többségben nem megfelelő infó birtokában vásárolt a fogyasztó. Nagyon fontos a részünkre a korrekt, pontos információk átadása a vásárlók részére, határidők tartása inkább + 1 napot vállalni a szállításra. Probléma megoldó képesség fejlesztése! Alternatív lehetőség kínálása.Amennyiben vásárló azt érzi, hogy fontos és mi vagyunk érte jelentősen csökkenthető a 8 munkanapos lemondás.
Összegezve: cégünknek nem jelent gondot és + anyagi terhet a 8 munkanapos jogszabály. Véleményem szerint nem lenne szükséges ezeken a jogszabályokon változtatni. A további szigorítások és a napok kitolása viszont felvet jó pár kérdést. utószónak: Minket, kereskedőket ki védi meg az olykor "szórakozott" vásárlótól?

Hozzászólás

Kérdése van?

Ügyfélszolgálatunk válaszol.

06 30 535 2181

Üzenetküldés

Próbálja ki ingyen

Szolgáltatásunkat kötelezettségek nélkül kipróbálhatja:

Ingyenes kipróbálás

Ez az oldal cookie-kat használ. A böngészés folytatásával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ »Rendben