8 munkanapos elállási jogról a gyakorlatban
Az internetes kereskedelmet végzők számára talán a legtöbb kérdéskört felvető jogszabályi pont a 8 munkanapos elállási jog vásárlók általi gyakorlásának lehetősége. Sokan felháborítónak találják, nem tudják mi tévők legyenek ha ilyen igénnyel fordul feléjük a vásárló. Valódi „védelem” ez a vásárlónak? A kereskedőnek nagy veszteség?
Szeretnénk megismerni a gyakorlati tapasztalatokat mind a webáruház tulajdonosok részéről, mind pedig a vásárlók részéről az alábbi szempontokat figyelembe véve.
Kereskedők részéről:
- Milyen gyakran kívánnak élni vásárlói az elállási jogukkal?
- Milyen módon jelzik az elállási szándékot? (posta, telefon, személyes stb.)
- Milyen pénz visszafizetési módot választanak a termék ellenértékének visszatérítésére (vagy esetleges másik terméket kért helyette)?
- A termék állaga romlott-e?
- A csomagolást vissza küldte-e a vásárló?
- A termék piaci értéke milyen mértékben csökkent, tudta-e veszteség nélkül újra értékesíteni a terméket?
Szintén kíváncsian várjuk a vásárlók véleményét.
- Miként fogadta az elállási jog gyakorlásának jelzését a kereskedő (esetleg elutasító volt)?
- Ön mennyire tartotta azt szem előtt, hogy óvja a termék állagát ezzel biztosítva a kereskedő részére az esetleges újraértékesítés lehetőségét?
- Csomagolás épségére vigyázott?
- Mennyi időn belül jutott a termék vételárához?
Kérjük Ön is ossza meg személyes tapasztalatait a fenti kérdésköröket figyelembe véve, legyen Ön webáruház tulajdonos, vagy akár vásárló.
Információink szerint az Uniós jogszabályok változni fognak, további napok fognak rendelkezésre állni az elállási jog gyakorlásához és kevesebb idő áll majd rendelkezésre a termék vételárának visszajuttatására a vásárló részére a kereskedőknek. Szintén változik, hogy a termék visszaküldésének költségét bizonyos értékhatár felett a kereskedőnek kell állnia.
Miként érinti a hazai szabályozást? Kíváncsian várjuk.
A bejegyzés eddigi hozzászólásai:
a leírtak alapján a nem megfelelő mosás okozza a méret csökkenését.
Tehát nem az előírtaknak megfelelően lett kimosva a termék. Úgy gondolom ez már egy kizáró ok a termék vételárának visszautalására, tehát a vevőnek egy rossz szava sem lehet..
Egyedi megrendelés alapján készült termékek esetén nem vagy köteles biztosítani a 8 munkanapos elállási jogot, de jelen esetben a másik oldalon ott áll a meghirdetett 1 éves pénz visszafizetési garanciád.
"Ha visszautasítom az ismételt készítést, azzal, hogy csak az árát vagyok hajlandó visszafizetni, rám küldheti emiatt a fogyasztóvédelmet?"
Én úgy gondolom mivel egyedi megrendelésről van szó, miért ne lehetne visszautasítani? Azért nem büntethetnek meg mert éppen "nincs kapacitásod" stb..
Nem tudom, hogy itt kaphatok-e tanácsot.
Gondban vagyok az egyik vevőnkkel, aki már több tételt is vásárolt nálunk. Legutóbb garanciális problémája akadt, mert egy nem tőlünk vásárolt baba paplanra egyedi méretű huzatgarnitúrát rendelt. El is készítettük neki, de mosás után kicsinek találta, ezért újra készítettük valamivel nagyobbra, de ez is összement. Sem ő előtte, sem ő utána nem volt ilyen problémánk, évek óta tartó fennállásunk alatt, több ezer vásárlást realizálva.
Ráadásul én is ezeket a termékeket használom saját gyermekeimnél.
Tanácstalan is voltam és mivel 1 éves pénz-visszafizetési garanciánk van, megírtam neki, hogy visszautalom a pénzt.
Neki ez nem volt megoldás a terméket akarta...
Miután nem először vásárolt ezért felajánlottam neki, hogy beavatott anyagból elkészítjük ismét a kért terméket, mivel a szövet beavatás után már nem megy össze.
Így is történt, úgy gondoltam ez egyszer belefér, de persze ez elég sok többletmunka, ismételt anyagveszteség, és postázási költség, amit természetesen mi álltunk.
A többi vásárlónkkal azóta sem volt ilyen problémánk, de most a kedves vevő ismét rendelt...
...két baba hálózsákot.
Vele egy időben mások is rendeltek, mert most szezonja van.
Tőle ismét jött a levél, hogy tizennégy centit összement. A többi vevőt körbetelefonáltam, mindenkinél a megengedett 2-5%-os (100% pamut) zsugorodás volt tapasztalható, ami kb. centiben is ugyanennyi.
Ezek után varrtam egyet saját részre, ami összesen 1 centit ment össze.
Ma visszaérkezett a két hálózsák, és ránézésre látom, hogy biztos nem 40°C-on lett kimosva, hanem jóval magasabb hőmérsékleten. Természetesen van rajta kezelési útmutató, ami jelzi, hogy 40°C-on mosható.
Vevő természetesen nem kér visszafizetést, hanem beavatott ismét megvarrt hálózsákokat követel.
Mit tehetek egy ilyen vevővel?
Bizonyítani nem tudom, hogy hány fokon mosta ki, mert nem voltam ott. Bevallani meg nyilván nem fogja.
A hálózsákokat egyébként már eladni sem tudom, annyira tönkre mentek.
A terméket pedig 30%-os akcióban vette, de tökéletes minőségben.
Ha visszautasítom az ismételt készítést, azzal, hogy csak az árát vagyok hajlandó visszafizetni, rám küldheti emiatt a fogyasztóvédelmet?
Van valakinek valami ötlete, hogy hogyan tudunk mi védekezni az ilyen típusú vásárló ellen?
Ha van, akkor olyat szeretnék, amivel finoman értésére adom, hogy ha lehet többet ne vásároljon tőlem.
Minket kereskedőket ki véd meg a pofátlan vevőktől?
Ha tudtok valami okosat előre is köszönöm.
Andrea
Üdv.
Péter
A 8 nap helyett 14 nap szerintem nem gond. Ez legyen a legnagyobb bajunk.
Beszéltem Kis Ervin Egonnal a SzEK.org elnökével 2 hete volt parlamenti meghallgatás az ügyben, hogy van e teendője a magyar webáruház üzemeltetőknek a EU-s változások átvételét illetőleg. A lényeges változás valószínűleg a 8 munkanapról 14 munkanapra való változás. De még sok kérdés nyitott. Egyébként a 8 munkanap az a minimum amit a jogszabály lehetővé tesz.
Olyan volt már egyszer hogy UV-s pakkot nem vették át. E-mailemre a pasi egy mukkot nem válaszolt. le is tudtam ennyivel, csak a nevét jegyeztem meg, hogy neki több Uv-s pakk nem mehet. Most van egy élő rendelés 2 hete, ahol a csajszi se nem jelentkezik se nem utal. Hétfőn sztornózom a rendelést.
Minket ez nem nagyon fog negatívan érinteni. Alapanyagokat árulunk. Kiadányoknál fordulhat esetleg elő, de remélem ott sem lesz gond.
Azért remélem a honatyák nem akarják majd az Amerikai szuper mintát meghonosítani Magyarországon. Az USA-ban ha 6 hónap lejárta előtt visszaviszed Pl.: videokamerát zokszó nélkül visszaadják a pénzt, vagy kicserélik egy másikra.
Összességében egy nagy baromság az uniós jogharmonizáció! Inkább az áfát hoznák egy szintre, hogy ne érje meg kintről megvenni a termékeket.
On-line lehet jelenteni. Sérülésmentesen, gyári eredeti csomagolásban jön vissza termék. Szerencsére a beszállítóinkkal olyan szerződés van, hogy mi is vissza tudjuk küldeni a terméket. Nagyon jó partneri kapcsolatnak köszönhetően. Pénzvisszatérítés: 3 munkanapon belül, minden esetben utalás, postán stornó számla. Tapasztalat. Külön telefonon gyűjtünk infókat a lemondás okáról... Többségben nem megfelelő infó birtokában vásárolt a fogyasztó. Nagyon fontos a részünkre a korrekt, pontos információk átadása a vásárlók részére, határidők tartása inkább + 1 napot vállalni a szállításra. Probléma megoldó képesség fejlesztése! Alternatív lehetőség kínálása.Amennyiben vásárló azt érzi, hogy fontos és mi vagyunk érte jelentősen csökkenthető a 8 munkanapos lemondás.
Összegezve: cégünknek nem jelent gondot és + anyagi terhet a 8 munkanapos jogszabály. Véleményem szerint nem lenne szükséges ezeken a jogszabályokon változtatni. A további szigorítások és a napok kitolása viszont felvet jó pár kérdést. utószónak: Minket, kereskedőket ki védi meg az olykor "szórakozott" vásárlótól?