Keresőoptimalizálás alapok

StartÜzlet első lépések, 2009. 03. 06.

Van egy egyezményes cél, ami minden weboldalnak érdeke: minél nagyobb látogatottságot elérni a célközönségből.

A weboldalakat látogatottságát jól elkülöníthető, különböző forrásból érkező látogatók teszik ki. Ahhoz, hogy látogatottságát növelhesse, ismernie kell ezeket a forrásokat, hogy stratégiát dolgozhasson ki a különböző forrásból jövő látogatók növelésére.

A weboldalak látogatóinak lehetséges forrásai

  • Közvetlen forgalom:
    Amikor valaki közvetlenül beírja az Ön weboldalának címét (URL) a böngészőbe
  • Hivatkozó weboldal:
    Ha egy másik weboldalon elhelyezik az Ön weboldalának a hivatkozását, és arra kattintva látogatja meg valaki a weboldalát
  • Keresők:
    Az olyan internetes keresőkből jelentkező forgalom, mint amilyen a Google, Yahoo vagy MSN

Egy éles példa, a forgalom arányainak megoszlására:

Forgalom kimutatás

Ezek az értékek, ha számosságban nem is, de sorrendileg általánosíthatóak.

Tehát általában, a megfelelően kialakított és keresőoptimalizált weboldalak látogatóinak legnagyobb része a keresőkből érkezik, utána következnek a hivatkozó weboldalak, majd a követlen forgalom által generált látogatók.

A keresőkből való forgalom növelése tudatos keresőoptimalizálás révén érhető el. Érdemes tehát komolyan venni a keresőoptimalizálást.

A keresőoptimalizálás célja, hogy egy adott weboldal bizonyos kifejezésekre keresve minél előbb legyen listázva a keresők találati listáján.

Sok félreértéssel találkoztunk már a keresőoptimalizálást illetően, mindegyik gyakran vissza-visszatér, de az egyértelmű győztes az elkövetett hibák sorában az, hogy a weboldal tulajdonos fordítva cselekszik: először megírja a weboldal szöveges tartalmát, feltölti a kategóriákat és a termékeket a webáruházába, majd mikor mindezzel végez, akkor jön az "első akarok lenni a Google-ben" kijelentés.

Hihetetlen, de ezeknél az embereknél javarészt nemhogy még csak nem is szerepel a szövegekben egyszer sem az a kifejezés, amire elsők szeretnének lenni, de még azt sem tudják, hogy milyen kulcsszavakra szeretnének elsők lenni.


FONTOS: A keresőoptimalizálással még a tartalom megírása előtt kezdjen el foglalkozni. Rengeteg időt spórolhat meg azzal, ha már eleve tudatosan írja meg weboldala szöveges tartalmait. Ugyanis a legjobban az számít a keresők szemében, hogy egy weboldal tényleg arról szól, mint amire optimalizálni szeretnénk.

Az első lépés a keresőoptimalizálásban: kulcsszavak kifejezések, összetett kulcsszavak meghatározása

Nem, nem kulcsszavak. Kifejezések! (a továbbiakban, ha kulcsszót említünk, akkor ez alatt jól megválasztott kifejezést, több szóból álló kulcsszót értünk)

Gyakori hiba, hogy olyan általános, egy szóból álló kulcsszavakra próbálnak optimalizálni, amikre szinte lehetetlen előrejutni a nagy mennyiségű weboldal miatt.

A specifikusabb (az Ön vállalkozására értve), 2 vagy több szóból álló kifejezésre való optimalizálás nemhogy kivitelezhetőbb, de gyorsabb előrejutást, több látogatót és a konkrétabb megadás miatt nagyobb konverziót eredményezhet (a látogatók nagyobb százaléka vásárol, vagy kér ajánlatot).

Például ha Ön angol nyelvtanfolyamokat kínál, ne a "nyelvtanfolyam" vagy az "angol nyelvtanfolyam" legyen az elsődleges célja. Sokkal célravezetőbb például az "angol nyelvtanfolyam Szeged" kifejezésre optimalizálni (Szeged helyett természetesen azt a várost kell érteni, ahol a tanfolyam helyileg tartva van, vagy lehet bármi más szót, a lényeg, hogy közelebb álljon az Ön vállalkozásához), ezáltal könnyebben előre juthat a kívánt kifejezésre, és nagyobb konverziót érhet el.

Ugyanis nem a látogatók száma fontos, hanem hogy a látogatók hány százalékából lesz vásárló. Ha Ön szerepel a Google találati listáján"angol nyelvtanfolyam" kifejezésre, akkor egyrészt a rengeteg ilyen témájú weboldal miatt nehéz lesz előre jutnia, másrészt sok olyan látogató érkezhet a weboldalára, akiket biztosan nem fog érdekelni a képzése, mivel más városban, messze lakik.

"angol nyelvtanfolyam Városnév" esetén a specifikusabb kifejezés miatt könnyebb előkerülni a találati listákon, valamint olyan látogatók érkeznek majd csak weboldalára, akiknél sokkal valószínűbb, hogy érdekes számukra az Ön kínálata.

A fenti angol nyelvtanfolyamos példában nem a konkrétumot, hanem az elvet kell meglátni: minél specifikusabb, több szóból álló kifejezésekre kell optimalizálni, amikre eleve könnyebb előrejutni, és még több konverziót is hoznak.

Reális cél lehet sok ilyen összetettebb kifejezésre az élen járni, és ezáltal jelentős látogatottsági és vásárlási forgalmat bonyolítani.

Fontos, hogy olyan kifejezésekre optimalizáljon, amikre keresnek is a célközönségében. Gondolkozzon a célközönsége szavajárásával, és használjon olyan eszközöket, mint a Google AdWords Kulcsszóválasztó eszköz, melyet az alábbi linken érhet el:

https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Ez az eszköz egy kulcsszót vagy kifejezést megadva további lehetőségeket ajánl fel, valamint megmutatja az egyes kifejezésekhez tartozó keresési gyakoriságot. Rendkívül hasznos eszköz!

Természetesen sokszor előfordul olyan eset, amikor van értelme az egy szóból álló kifejezésre optimalizálni. Mindenképpen tartsa szem előtt, hogy nem elég a nagyszámú látogató, olyan látogatókat kell weboldalára irányítani, akiket tényleg az Ön tartalma érdekli.

A félrevezetéses próbálkozások teljesen feleslegesek. Ha Ön nem azt nyújtja, amire a keresőben megtalálták, és ami miatt a látogató átkattintott a keresőből, akkor úgysem tud elérni semmit a látogatóknál, nem lesz konverzió.

A fenti szempontok alapján készítsen listát azokról a keresési kifejezésekről, melyek fontosak lehetnek az Ön vállalkozásával kapcsolatban.

Általánosan, az egész termék/szolgáltatás palettáján túl minden egyes termékéhez és szolgáltatásához is készítsen ilyen listát.

A kifejezések (kulcsszavak) használata a megfelelő helyeken:

Ha már rendelkezik a kifejezésekkel, amikre optimalizálni szeretné az adott oldalt, akkor ezeket a kifejezéseket a megfelelő helyeken kell elhelyezni ahhoz, hogy a keresők értelmezni tudják, hogy az adott oldal ezekről a kifejezésekről szól.

Fontos, hogy különálló oldalanként kell végezni az optimalizálást, még véletlenül sem szabad elkövetni azt a hibát, hogy minden egyes oldalra/termék adatlapra ugyanazokat a beállításokat alkalmazza.

Visszatérő kérdés a következő:"Az adminisztrációs felületen kitöltöttem a termék adatlap SEO - keresőoptimalizálás opciójában a kulcsszó listát, de a Google-be beírva mégsem jelenik meg az oldalam. Miért?"

A StartÜzlet rendszer több adatlapján a SEO – keresőoptimalizálás opcióban megadhatóak a Title, Description és Keywords értékek. A title a <title /> tagnek, a description és keywords értékek pedig a <meta /> tagben szereplő, egyező nevű értékeknek felelnek meg.

Sajnos a keresőoptimalizálás nem annyiból áll, hogy a kulcsszavakat csak be kell írni a Keywords mezőbe, és utána az oldal megjelenik azokra a keresőkben.

Ez a megadható meta keywords információ mára a nagyobb keresőkben gyakorlatilag értelmét vesztette. Használata, helyes kitöltése manapság csak a kisebb keresők miatt lehet érdekes. Egy biztos, sok energiát pazarolni ennek az értéknek a kitöltésére nem szabad, de semmit nem veszthet vele, ha kitölti. Rosszabb legalábbis biztos nem lesz a helyezése.

A Google és a nagyobb keresők egészen más szempontokat vesznek figyelembe, mint holmi egyszerű, a weboldal tulajdonosa által meghatározható kulcsszó lista. Gondoljon csak bele, milyen megtévesztően és hibásan működnének ezek a keresők, ha erre a listára hagyatkoznának a keresési találatok listázásakor. A keresők szerencsére okosabban működnek: az oldal tartalmát elemzik, és különböző szempontok alapján ők maguk döntik el, hogy milyen kulcsszavak jellemzőek egy oldalra.

A folyamat tehát gyakorlatilag fordított: a kereső alkot weboldaláról egy kulcsszó listát, majd ezekre a kulcsszavakra keresve megjeleníti a találati listán. Hogy hányadik helyen, annak meghatározási módja keresőnként különböző.

A Google például minden weboldalhoz rendel egy úgynevezett PageRank értéket, mely nagyban befolyásolja a rangsorolást. Ez egy 1-10 adható pontszám, melyen a 10 jelenti a legjobb értéket.

A PageRank érték az Ön weboldalára mutató külső hivatkozások számán és azok minőségén alapszik, nem függ az oldal tartalmától.

Egy weboldal PageRank értékét megtekintheti a Google Toolbar segítségével, vagy például az alábbi linken elérhető weboldalon:
http://www.prchecker.info/check_page_rank.php

Alapvetően tehát az, hogy milyen kifejezésekre és hányadik helyen jelenik meg weboldala a keresők találati listáján, az két csoportra osztható dolgoktól függ:

  1. A weboldalon található tényezőktől (on page faktor)
  2. A weboldaltól független, külső tényezőktől (off page faktor)

A weboldalon található tényezők (on page faktor) kihasználása

A fentiekben már említve lett, hogy a keywords meta érték nincs semmilyen hatással a mai nagyobb keresőkre. A title és a description meta értékek szerepe viszont meghatározó.
Title: (ejtsd: "tájtl") A keresők találati listáján ez a "kattintható", általában kékkel írt és aláhúzott kiírás.
Hossza lehetőleg legyen 5-10 szó. Ne cégnévvel, hanem az adott oldal, termék legfontosabb kulcsszavával kezdődjön, és csak arról szóljon, ne általános dolgokról, nyitólapon pedig a vállalkozás legfontosabb tevékenységeivel (a nyitólapon tehát már elfogadható az általánosabb szóhasználat).

FONTOS: minden oldalon, termék adatlapon legyen egyedi title! Felesleges töltelékszavakat ne tartalmazzon. Lehetőleg csak az adott oldalra jellemző legfontosabb kulcsszót tartalmazza, ne legyenek benne túlzásba vitt kulcsszó ismétlések!

Egy lista arról, amiket SEMMIKÉPP NE TEGYEN (TITLE tag):

  • ne válasszon olyan title-t, ami nem kapcsolódik az adott oldal tartalmához!
  • ne használjon általános, alapértelmezett megfogalmazásokat (pl.: Nyitólap, Homepage, Termék adatlap stb…)!
  • ne használja ugyanazt a title-t weboldalának vagy webáruházának összes al oldalán/termék adatlapján!
  • ne használjon nagyon hosszú title megfogalmazásokat, legyen rövid és informatív!
  • ne tegye tele ugyanazokkal a kulcsszavakkal feleslegesen a title-t!

Description: (magyarul: leírás) A keresőkben a találati listákon lehet, hogy ez a szöveg jelenik meg (a Google például más forrást is használhat a találati listán a description meta tag helyett), ezt látja a felhasználó, tehát azon túl, hogy a keresők nagy része figyelembe veszi az itt leírtakat, még a felhasználót is befolyásolhatja abban, hogy ránk kattintson. 250 karakter legyen maximum, és ne tartalmazzon olyan szavakat, amelyek az adott oldalon nem is szerepelnek! (tehát valóban releváns legyen az oldalra nézve)

Egy lista arról, amiket SEMMIKÉPP NE TEGYEN (META description):

  • ne írjon olyan description-t, ami nem kapcsolódik az adott oldal tartalmához!
  • ne használjon általános descriptionöket (pl.: “Ez egy weboldal”, “Ez egy termék adatlap”, “Ez az oldal a termékeinkről szól” stb…)!
  • ne csak kulcsszavakat írjon a descriptionbe!
  • ne másolja be a descriptionbe az oldal teljes szövegét!

A StartÜzlet rendszerben megadhatja az egész oldalra (Beállítások menü, Általános almenüpont), kategóriákra, termék adatlapokra, tartalmi oldalakra és blog bejegyzésekre vonatkozóan ezeket az értékeket, keresse az admin felületi adatlapokon a “SEO – keresőoptimalizálás” opciót.

Az oldalak szöveges tartalmát tekintve nagyon fontos használni az úgynevezett “Heading” tageket. Ezek kód szinten a <h2> től <h6> terjedő tageket jelentik. Arra szolgálnak, hogy egy adott szöveg téma szerint strukturált, tagolt legyen.

A <h> tagekben említett kulcsszavak a keresők számára nagyobb jelentőséggel bírnak, mint a szöveg többi részében szereplő kulcsszavak.

A StartÜzlet szövegszerkesztőjében (amivel például egy termék leírása megadható) egy kijelölt szövegrészt a “Font size” melletti “paragraph” legördülőből lehet “h” taggel ellátni.

<h2> tagből, azaz Heading 1 ből ajánlott egy oldalon belül csak egyet használni. Ennek kell tartalmaznia az adott oldal legfontosabb, legerősebb kulcsszavát. A többi <h> tag használhat többször egy oldalon belül, de minél nagyobb a száma, annál kevésbé számít a kereső szemében fontos információnak az a szöveg, ami benne van.

Alakítsa tehát ki úgy szöveges tartalmait, hogy a szöveg logikus tartalmi tagolását <h> tagekkel végzi, és ezekben a <h> tagekben használja fel a fontos kulcsszavait.

A StartÜzlet rendszerben a termék adatlapon a termék neve alapértelmezetten <h2> tagben szerepel.

A weboldalán használt hivatkozásokat úgy optimalizálhatja, hogy a hivatkozás szövege tartalmaz kulcsszavakat arra az oldalra vonatkozóan, amire a hivatkozás mutat.

Tehát ha hivatkozik például az akciós mp3 lejátszó készülékeire, akkor ne az legyen a hivatkozás szövege, hogy “Kattintson ide”, hanem “Akciós mp3 lejátszók megtekintése”. Ezáltal ahhoz az oldalhoz, amire mutat a hivatkozás, a keresők máris rendelhetnek egy újabb kulcsszót, tudni fogják, hogy miről szól.

A hivatkozásokat a title paraméter segítségével optimalizálhatja. Ezt a StartÜzlet szerkesztőjében a hivatkozás dialógusablakban megadhatja. Html kódot tekintve ez a paraméter így adható meg: <a href=”hivatkozott oldal” title=”Ide írja a kulcsszót, ami a hivatkozott oldalra vonatkozik”>Beszédes hivatkozás szöveg</a>

A weboldalán szereplő képeket a title és alt paraméterekkel optimalizálhatja. A title szöveg jelenik meg, ha az egeret a kép fölé viszi a látogató. Az alt paraméter pedig akkor jelenik meg, ha kép valamilyen okból nem megjeleníthető (például le van tiltva a képek megjelenítése a böngészőben, törölték a képet a szerverről vagy eleve szöveges böngészővel van megtekintve az oldal).

Ezzel a két paraméterrel adható a kereső tudtára az, hogy mi található a képen (továbbá a felolvasó programok is figyelembe veszik).

A StartÜzlet szerkesztőjében a kép “insert/edit” dialógusablakban megadható mindkét paraméter (Image description = alt, és Title).

A webcím kulcsszó tartalma is egy fontos szempont. Eleve érdemes olyan domain nevet választani, ami tartalmazza a legfontosabb kulcsszót (tehát például nem cegnev.hu domaint néven érdemes a vállalkozást működtetni, hanem fel kell használni a legfontosabb kulcsszót a domain névben).

A domainen túl az egyes oldalak címében is törekedni kell a kulcsszó használatra.

http://azondomainneve.hu/termekek.html helyett használja inkább a http://azondomainneve.hu/noka_mobiltelefonok.html címet.

A StartÜzlet rendszerben a termék adatlapok webcíme a termék neve alapján generálódik. Érdemes tehát a termék nevében a termékre jellemző legfontosabb kulcsszót is elhelyezni (a h2 tag miatt is fontos!).

Például a Teac MP-114 MP3 lejátszó (1Gb) terméknévből a következő webcím lesz: http://mp3centrum.hu/termek/teac_mp-114_mp3_lejatszo_1gb.html

A fent említett helyekre érdemes tehát elhelyezni a meghatározott kulcsszavakat a jobb helyezés reményében.

A kulcsszó elhelyezésen túl fontos szempont a keresők számára az, hogy rendszeresen bővüljön a weboldal új, friss, lehetőleg egyedi tartalommal.

A weboldaltól független, külső tényezők (off page faktor) kihasználása

A legfontosabb külső tényező a weboldalakra mutató linkek száma, és azok minősége. A Google esetében például a PageRank értéke.

A külső link szövegnek is érdemes kulcsszavakat tartalmaznia.

Külső hivatkozásokat legkönnyebben a különböző tematikus linkgyűjteményekbe való ajánlással szerezhet (pl.: http://startlap.hu). Könnyen járható út még a linkcsere kezdeményezés hasonló célközönségű, de nem konkurens oldalakkal.

Fontos: a Googleben mindaddig nem fog megjelenni oldala a találati listákon, amíg nincs egy olyan weboldal a Google indexében, ami tartalmaz hivatkozást az Ön weboldalára.

Fontos odafigyelni arra, hogy a túl gyorsan növekedő külső linkek mennyisége nem tesz jót a rangsorolásnak. Törekedni kell a fokozatos növekedésre.

Ha szeretné tudni, hogy melyik oldalai találhatóak meg a Google indexében, akkor írja be a következőt a Google keresőbe: site:azondomainneve.hu

Például az mp3centrum.hu domain beindexelet oldalait így tekintheti meg: site:mp3centrum.hu

Kontor Ádám

Hozzászólás

Kérdése van?

Ügyfélszolgálatunk válaszol.

06 30 535 2181

Üzenetküldés

Próbálja ki ingyen

Szolgáltatásunkat kötelezettségek nélkül kipróbálhatja:

Ingyenes kipróbálás

Ez az oldal cookie-kat használ. A böngészés folytatásával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ »Rendben